Shanghai visit en snowboarding in Korea - Reisverslag uit Ansan, Zuid-Korea van Tom Asten - WaarBenJij.nu Shanghai visit en snowboarding in Korea - Reisverslag uit Ansan, Zuid-Korea van Tom Asten - WaarBenJij.nu

Shanghai visit en snowboarding in Korea

Door: Tom zelluf

Blijf op de hoogte en volg Tom

24 Februari 2007 | Zuid-Korea, Ansan

Hoi hoi allemaal, hier weer een verhaaltje uit Korea, het bestaat uit twee delen.
1ste gaat over mijn bezoek aan Shanghai en 2de gaat over mijn snowboarding avontuur.

Shanghai trip:
Ter voorbereiding voor mijn vertrek naar China heb ik een bezoek gebracht aan ons kantoor in Shanghai.
In Shangai zit mijn nieuwe baas voor China.
Wat me meteen opviel in Shanghai office is dat de Chinese collega's aldaar een redelijk niveau Engels spreken.
Het niveau leek mij op de eerste indruk beter als mijn indruk die ik had van de Koreanen.
Echter, dit kan ook liggen aan het feit dat mijn Engels gehoor aardig VerAziaatischt is.
De vaak weggelaten klanken of woorden vullen mijn hersenen zelf aan tot begrijpbare Engelse zinnen.

Verdere reden van mijn bezoek was een design review met SGM (Shanghai General Motors) voor het SGM 980 project.
Het is de Chinese, verlengde, variant van de Cadillac STS, zijn type naam is SLS.
Het is de bedoeling dat voor de Chinese productie, de tooling van het schuifdak bij Chinese leveranciers opnieuw wordt gemaakt.
Dit heeft ermee te maken dat de Chinese overheid een regeling heeft dat voor de automobielindustrie een bepaald % van de tooling en ruw materiaal van elk voertuig uit eigen land moet komen.
Smart thinking van die gasten. Haalt men dat niet dan zit er een heel hoge import belasting op materiaal en tooling.

Zie de foto van het internationale gezelschap dat bij dit bezoek in Shanghai aanwezig was.
Ieder bij zijn IRS land van herkomst. V.l.n.r. Tom van Asten (IRS-V), Chanda Mutale (IRS-NA), Joong-Gi Shin (IRS-K), Yang-Lae Lee (IRS-Shanghai)


Snowboarden en Skiën in Korea?!?

Ja lieve mensen, voor veel van jullie zal Korea meer klinken als een land waar het altijd warm is.
Niets is minder waar. Korea heeft net als Nederland 4 duidelijke seizoenen en dat betekend dat het hier ook "echt" wintert.
Nou ja net zo echt als in Nederland.
Ook dit jaar vergelijkbaar met Nederland, weinig sneeuw, veel te warm in vergelijking met andere jaren en een Koreaanse alternatieve elfstedentocht kunnen ze hier ook op hun met rijst gevulde buikjes schrijven.
Toch zijn we 2 weekenden geleden er met een stel vrienden op uit getrokken om onze snowboarding en Ski skills weer wat op pijl te krijgen.
Het is gelukkig net koud genoeg gedurende de nacht om met hulp van sneeuwkanonnen een aardige piste met 4 banen van blauwe en zwarte categorie te creëren.
Op een uurtje rijden ligt deze piste genaamd "Jisan" (san is berg). Dus Zondagmorgen om 7 uur op pad om zo lang mogelijk van onze dagpas te kunnen genieten.
Een leuk weetje voor de kenners. Een dagpas kost je 35 Euro, het huren van board en schoenen slechts 8 Euro. Dat zijn nog eens prijzen.
Na ons flink uitgekuurd te hebben en een flink aantal buitelingen, met hier en daar een dikke blauwe plek, zat ons dagje sneeuwpret er weer op.
Even voor de duidelijkheid, dit was mijn eerste keer op een buitenpiste. Kan dus ook niet zeggen of deze blauwe en zwarte pistes vergelijkbaar zijn met die wij in Europa kennen.

Morgen gaan we het voor de laatste keer nog eens proberen! Ben benieuwd.

Groeten uit Korea,

Tom

  • 24 Februari 2007 - 12:33

    Frank En Kristel:

    He snowboard koning, ahum. Ziet er goed uit daar, zo wit heeft het hier lang niet gezien. misschien moeten ze hier ook maar sneeuwkanonnen gebruiken. Groeten en tot ziens in Nederland

  • 24 Februari 2007 - 19:39

    Marieke En Luc:

    Ziet er gezellig en sportief uit! Nog veel lol daar en tot binnenkort! groeten en tot ziens

  • 25 Februari 2007 - 13:19

    Susan:

    Ha Tommel!
    Eindelijk weer ´s een berichtje!! En nog maar 3 weken en dan zien we elkaar weer....joepie!!
    Eelco is gisteren vertrokken en nu dus "vlakbij" jou. Hij heeft z´n gsm bij zich, dus je kan hem gewoon bellen of smsen.

    Leuk om die foto´s te zien. Maar wat is er met die vieze borden?!?!

    Gelukkig hoorde ik gisteren van Annemiek dat je weer een berichtje hebt geplaatst, anders had ik het niet gezien. Moet ons namelijk nog aanmelden met ons nieuwe emailadres. Zo ff meteen doen.

    Roan heeft vannacht bij Annemiek geslapen. Mss heb je ´m al gesproken/gezien via de msn?

    Tot over 3 weekjes he!
    Dikke knuffel,
    Susan, Eelco & Roan

  • 25 Februari 2007 - 17:05

    Loes En Ramon:

    Ha die tom,

    Alles gaat heel goed daar zo te lezen en zien.
    Hier is ook nog alles prima.Veel regen de laatste dagen, echt Hollands.
    Met ons gaat het ook goed. We zijn aan het orienteren voor een ander huis. Ik ben benieuwd en het is ook een beetje spannend, hoe het allemaal gaat lopen.
    Verders heb ik niet veel te vertellen. De carnaval goed door gekomen, net als elk jaar. Als je er niet bent mis je ook niets?!! Alhoewel?!!Had je al gehoord wie de nieuwe vorst is in Ysselsteyn????
    Geert van Dijck (jr). Wie had dat kunnen bedenken!

    De groetjes en op naar het nieuwe avontuur.

    Doei Loes en Ramon

  • 26 Februari 2007 - 16:15

    Thijs:

    Multicultureel gezelschap daar bij Inalfa, alhoewel natuurlijk niemand kan controleren dat die 2 paar dwarse ogen ook echt uit Korea EN China komen.
    Die Hollander pik ik er echter gemakkelijker tussenuit! Mooi dat alles goed gaat, gaat Shanghai nu definitief door, of kan het nog Yantai worden?
    Hier gaat alles OK, behalve dan dat ik met een hersenschudding thuis zit. Door de droogte hier, in combinatie met tropische temperaturen van 30 graden celsius, is een frontale botsing met Mexicaans voetbalveld niet aan te raden (en dan heb ik het nog niet eens over al dat zand tussen je tanden). De velden zijn namelijk keihard. Maar goed, een dag verplicht vakantie houden, en morgen kan ik weer aan het werk.
    Groeten, Thijs

  • 27 Februari 2007 - 04:20

    Tom Zelluf:

    Hey Suus, die borden was om aan te geven dat je heel veeeeeeel voor heeeeeel weinig RMB's (geld) kan eten in China, had ik misschien ff moeten vertellen, was dat ook weer duidelijk geweest.
    Ik heb je adres en dat van Eelco al aangepast in de mailinglist!
    Ik had je knul idd ff gesproken en hij moest enorm lachen ;)

    Thijs, Beterschap zal wel een flinke doffe knal gegeven hebben op het veld. hahaha
    Het ziet er naar uit dat het toch Yantai wordt, maaruh het is en blijft Inalfa dus ik ga pas iets melden als we ergens een appartement hebben, dan is het redelijk definitief zou ik zeggen.
    By the way, die Chinees is idd een Koreaan (goed gespot), maar hij zit al 4 jaar in China en spreekt bijna vloeiend Chinees. Al moet ik dat van hem geloven, want ik kan het uiteraard (nog) niet controleren.
    Massel.

  • 27 Februari 2007 - 15:56

    Laurette:

    ha die tom! het gaat je goed gelukkig, leuk dat we 4 april gaan uit eten!hier alles goed, donderdag jarig(hoef je niet aan te denken hoor, maar zal annemiek dit keer wel uitnodigen :) )
    groetjes van edwin en laurette

  • 27 Februari 2007 - 18:20

    Bert-Johanna-K-A-L:

    Hoi Tom,
    ik dacht eens ff kijken of er nog nieuws is vanaf het zuidelijke gedeelte van de planeet. Wel gaaf om je zo internationaal te mogen te kunnen manifesteren. Skien en snowboarden in Z-K, dat had ik niet verwacht. De accomodatie ziet er wel gezellig uit, kennen ze daar ook de apres-ski??
    Zo ja, dan zal de bijbehorende muziek ongetwijfeld anders klinken dan hier. Nog heel veel succes en plezier.
    Bert-Johanna-Kim-Anne-Lisa
    Griendtsveen.

  • 28 Februari 2007 - 11:53

    Wilma:

    Hallo Tom,
    Heb zojuist je verslag gelezen van Changhai en snowbaorden. Lijkt net Nederland in de sneeuw.
    Shanghai is net een amerikaanse stad, vind je niet?
    Als jullie daar komen te wonen hoef je je niet te vervelen, daar is genoeg te doen.
    Zojuist Marian nog aan de telefoon gehad. Was wesen jobhunten en is links en rechts contacten aan het leggen.
    Ga nu werken
    groetjes WIlma

  • 03 Maart 2007 - 11:39

    Wilma:

    Hallo Tom,
    Lees net op Marian haar site dat je toch bent vertrokken uit Bejing en weer goed bent aangekomen. Hoorde gisteravond van Annemiek dat je vliegtuig omgekerd was vanuit Bejing.
    We hebben lekker gegeten bij de Zwaan met Edwin.
    Goed he dat Marian al een baan heeft. Leuk
    groetjes. Oma is ook hier en heeft je foto's bekeken.
    Vindt ze wel leuk.
    groetjes van Wilma en Oma

  • 03 Maart 2007 - 22:11

    Oom Harrie Tante Tin:

    ik had al vaak gekeken maar iedere niets nieuws dus dan gaat dat een beetje in de vergeet hoek maar wat jij wel niet allemaal mee maakt ik zou willen dat ik nog jong was dan begon ik ook die avonturen het is geweldig ik zie je mischien over 2weken goetjes tante tiny

  • 04 Maart 2007 - 19:16

    René :

    Hee Tom

    Alles goed? ik heb je site weer terug gevonden....... hier op mijn computer in NL staat hij namelijk bij de favorieten. Ik heb inmiddels mijn diploma op zak en ben aan het rondkijken naar een baan. Volgende week maandag heb ik een sollicitatiegesprek bij Inalfa. Ik heb het gesprek met J. van Dijk en H. Jenessen, ken je die toevallig?

    Groeten Rene

  • 06 Maart 2007 - 05:05

    Marian:

    Erg slecht van mij dat ik zo weinig berichtjes achter laat op jou site. Maar op mijn huidige baan heb ik niet veel te doen dus dacht ik laat ik eens een mega bericht achterlaten. Het skien ziet er echt super uit. Helaas is het hier in australie nog lang niet zover!! Het is weer heerlijk weer hier. Waarom moest je laatst terug naar china?? Je schreef dat je terug moest en toch nog uit was gegaan?? Hoe is het met Tai Quando?? Of hoe je dat ook schrijft?? Heb je al bijna de zwarte band!!

    Groetjes
    je (schoon)zusje

  • 14 Maart 2007 - 00:53

    Marian:

    He tomassi

    Alle goed?? Wanneer ga je weer eens naar huis?? Is dat niet al bijna?? Weet je al waar jullie nu heen gaan?? Wat is jou email adres want dan kan ik je ook gewoon emailen?

    gr
    marian

  • 14 Maart 2007 - 14:25

    Helene:

    Hallo Frank
    Ik zag op de forum je oproep om wat info over Yantai te krijgen omdat jullie daar in juni naar toe verhuizen.
    Ik woon in Qingdao en mijn man werkt in Yantai.
    Ik heb afgelopen zomer een aantal weken in Yantai gewoond en kom er nog regel matig.
    Ik weet dat er nog een Nederlands gezin woont met 2 kleine kindjes en een Nederlandse jonge die getrouwd is met een Chinese vrouw.
    Als je wil dat ik je in contact breng met hun moet je hat maar laten weten.
    Ik zie dat jullie al in heel wat landen zijn geweest. Voor welk bedrijf zit je nu in Korea?
    mijn email is helenelagendijk@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Ansan

Tom
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 69173

Voorgaande reizen:

15 Januari 2006 - 16 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: