WK Korean style - Reisverslag uit Ansan, Zuid-Korea van Tom Asten - WaarBenJij.nu WK Korean style - Reisverslag uit Ansan, Zuid-Korea van Tom Asten - WaarBenJij.nu

WK Korean style

Door: Tom zelluf

Blijf op de hoogte en volg Tom

25 Juni 2006 | Zuid-Korea, Ansan

Voor degenen die het al gelezen hebben, kijk nogmaals naar de foto's ik heb er nog een paar van een persfotograaf gekregen. Emotie met een hoogdletter E.

Oke,

toen barstte het WK voetbal 2006 los.
Onbeschrijflijk, nog minstens zo erg als in Nederland beleven Koreanen de WK perikelen op de voet.
Daaglijks voor de laatste maand is er op TV de hele history van de WK geschiedenis vertoond. Op minimaal 3 kanalen worden alle wedstrijden uitgezonden en herhaald.
Iedereen tooid zich in het rood als Korea een wedstrijd heeft en trekt men er (ja ook 's morgens om 4uur) op uit om met het hele gezin of met vrienden gezamelijk in een park of in de stad ergens op groot scherm hun rode duivels aan te moedigen.

Hun eerste wedstrijd was op de eerste woensdag van het toernooi en begon om 10 uur 's avonds. Toen ik van mijn werk thuis kwam, kwam ik langs Ansan Lake park (het klinkt beter dan het is). Honderden auto's en een veelvoud aan mensen dromden samen om in het park op groot scherm de 1e WK wedstrijd van hun team te bekijken.
Snel wat vrienden opgetrommeld om mee te doen met deze gekte. Zie de foto's. Geweldig!!!!! Naar schatting een kleine 7000 mensen waren daar om Dae Han Min Gu te roepen.

Na deze geweldige ervaring besloten we om hun laatste groepswedstrijd naar Seoul te gaan, omdat daar (hoorden we later) een 700.000 mensen op het plein bij het stadshuis waren bijeengekomen voor de eerste wedstrijd.
Gezien de verrichtingen en de mogelijkheid dat Korea voor een grote verrassing zou kunnen zorgen door van Zwitserland te winnen was dit genoeg reden om 1 keer Taekwondo to laten schieten en ons op te dossen en naar Seoul af te reizen.
Eenmaal daar was de gekte compleet. Ruim 1 miljoen Koreanen hadden hetzelfde idee gekregen en het was een gekkenhuis. Overal feestvierende mensen en iedereen in het rood. Na een tijdje achterin gestaan te hebben, besloten we ons deze dag niet aan de etiketten van Korea te houden en ons te gedragen als nietswetende buitenlanders om ons naar voren te wurmen om zo dicht mogelijk op het vuur te komen zitten.
Nou dat lukte en we zaten op de 2e rij vooraan bij het grote scherm en vielen ook gelijk op bij de met honderden tegelijk toegestroomde media. Onze gezichten zullen zeker op de Koreaanse zenders en in de kranten geweest zijn. Als ik een plaatje kan bemachtigen dan horen jullie er nog van.

Na een geweldige show met Koreaanse artiesten en vuurwerk en rookbommen begon het dan. Wat een spanning.
Nooit gedacht dat ik ooit nog voor een ander land zo fanatiek zou juichen voor het WK dan Nederland, maar ik heb mijn stem schor geschreeuwd.
Helaas pakte het niet zo uit als de meeste Koreanen gehoopt hadden, maar ja eerlijk is eerlijk de Zwitsers waren beter.
Nou zal iedereen wel weer in zijn gewone ritme doorgaan en zal een heel groot gedeelte van het miljoen aanwezig mensen het einde van het toernooi niet eens meer volgen. That's life, als je wint heb je vrienden zullen we maar zeggen.

Ik ga vanavond (of ja morgenvroeg) alleen voor mijn televisie de verrichtingen van Nederland bekijken tegen de Portugesen. Ik ben benieuwd, maar het zal een zware opgave worden.

I.i.g. weer een hele mooie ervaring erbij. Je had er bij moeten zijn!

Gr Tommel

• 25 Juni 2006 - 14:58

Maaike:

Lachen man die Koreanen!! Het is toch wel leuk om te zien dat het voetbal toch overal zo leeft!! En dan met duizenden mensen eropuit trekken om de wedstrijd te kijken in z'n goede sfeer of waren er ook Koreaanse "taekwando" relletjes?? Hier is Mexico gisteren uitgeschakeld jammer jammer maar ze hebben zich goed staande weten te houden!! Wij gaan vanmiddag in een restaurant van een Nederlandse eigenaar NL-Portugal kijken en duimen dat NL wint want dan hebben wij een "fiesta para dos en Mexico", en als NL de cup binnen haalt hebben de buren een oranje huis (weddenschapje) dus laten we het hopen hahaha.
    Veel plezier voor de tv en tot over 3 weekjes, groetjes Maaike en Thijs

• 25 Juni 2006 - 18:29

;laurette:

je schrijft zo mooi op het einde 'je had er bij moeten zijn'maar je hebt een hele goede impressie gegeven, echt supergaaf!vraag me af of er ergens in Nederland het ook zo gevierd en gekeken wordt. In Venray in ieder geval niet haha, daar zit de uitmarkt nog niet eens vol. Erg leuk.
    verder hier alles goed, leuk dat je vandaag had gebeld, hopelijk zal het smaken!
    liefs laurette en Edwin

• 25 Juni 2006 - 21:08

Michel:

Nou net op ESPN live het ned-por wedstrijd gekeken, leek wel een beetje op ijshockey, alleen kregen zij er kaarten voor, iets wat bij ijshockey niet aan de orde is....Wel spannende wedstijd, zeer geschikt voor Thijs "de zeis" Berkers....Die koreanen kunnen er ook wat van zie ik wel Tom, moet een hele ervaring geweest zijn. Edmonton Oilers (ijshockey) verloren van de North Carolina hurricanes, dus geen Stanley Cup naar Canada dit jaar, rot-amerikanen, t vriest volgens mij nooit in N-Carolina....

Groetjes daar, veul plezier, Michel en Hanneke

• 26 Juni 2006 - 08:43

Wilma:

Hallo Tom,,
    Zal inderdaad geweldig gezicht geweest zin al die koreanen.
    Inmiddels heb je de wedstrijd gezien van nederland natuurlijk. Helaas afgelopen voor Nederland.
    Krijgen we hier weer rust maar wel jammer

groetjes Wilma

• 26 Juni 2006 - 14:57

Karin En Marco En Meike:

Ha die tom. De hollanders liggen eruit op t wk.
    Hoe gaat t met jou. Wij hadden zoals je weet gisteren onze jaarlijkst familiebarbeque. Het was erg gezellig. Veel vlees natuurlijk. We hielden het droog tot ongeveer 19.00 uur. We hebben je gemist, wie weet volgend jaar weer. Ik kreeg vanmorgen je site van je zussie. Veel plezier daar en geniet liefs van ons.

• 27 Juni 2006 - 15:26

Ildi:

Hoi Tom,

Even een kort berichtje van mij ik ben nog op mijn werk (net klaar) daarom niet al te lang bericht.
    Hoe is ie? Nog naar de zin in het verre Korea? Hier is alles oke, de oranje gekte is voorbij zoals je weet. Dit weekend kermis, altijd leuk. Jullie gaan al snel naar Mexico, alvast een hele fijne vakantie!! Wij zijn net terug uit Spanje, was zeer geslaagd. Annemiek komt dinsdag bij ons eten, we zullen haar lekker verwennen!

Heel veel groetjes Ildi (dat laatste woord hoorde daar natuulijk niet (te snel getypt, foutje!)Nu wel goed dan.

• 27 Juni 2006 - 16:22

Hennie:

hajj tom
    zo loop je op jera on air je verjaardag te vieren en zo zit je weer aan de andere kant van de wereld.
    zo krijgen wij zelfs de indruk dat de wereld steeds kleiner wordt.
    gezien bv de reactie uit canada van michel en hanneke.
    prachtig zo wereldwijd communiceren.

hajje hennie

• 27 Juni 2006 - 19:40

Susan, Eelco & Roan:

Hee Tommel,

Wat een kl*te wedstrijd eergisteren he. Niet te geloven. En dan gisteren Guusje ook nog gen*d... Wordt dat in Korea nog een beetje gevolgd; de aussies met "hun" Guus?

De familiebarbecue was zondag wederom erg gezellig met mooi weer. Locatie dit keer bij Monique en Frank was erg mooi!! Moet je volgend jaar zien.

En dan de bruiloft van Patrick en Paula zaterdag he. Je hebt het gehoord van pap en mam; wat een geweldig feest!!! Heel erg jammer dat jullie er niet bij waren.

De verbouwing begint al aardig op te schieten. Ik zal weer ´s wat foto´s mailen.

Heel veel liefs en groetjes en dikke knuffel van Roan!

Susan, Eelco & Roan

• 27 Juni 2006 - 19:43

Susan:

En oja, wat ziet dat er trouwens gaaf uit, het WK in Korea. Je beschrijft het inderdaad echt perfect. Krijgen we goeie indruk van hoe het was.

x Susan

• 28 Juni 2006 - 12:52

Marjo:

Ha Neef,

Je had onze site gevonden? Franc en ik hebben inderdaad je site een keer doorgekregen en houden deze regelmatig in de gaten. Leuk en zeker met al die foto's. Kunnen we ons hier een beeld vormen van al je avonturen. Nu nog de groeten uit Meterik en de volgende keer de groeten uit Aruba. Nog veel plezier daar!

groetjes Marjo

• 07 Juli 2006 - 23:56

Maaike En THijs:

Heej die Tom,
    Nu weekend, dan een paar daagjes werken en dan MEXICO!!!! Wij zijn er helemaal klaar voor. De tequila en Whiskey staan klaar om genuttigd te worden!!
    We zien elkaar volgende week zondag!! Tot dan, hasta luego amigo y hasta el 16 de julio!!! Adios, Maaike en Thijs

• 13 Juli 2006 - 11:19

Wilma:

Hallo Tom,

Even een kort berichtje vanuit India,

Ik kan jullie zaterdag en zondag niet bellen want dan zitten we in een hotel van een Maharadja waar ze geen internet en telefoon hebben.
    Het is hier prachtig mooi als je door de armoede heen kijkt. De mensen zijn super vriendelijk.
    De bruiloft was heel indrukwekkend met mooie rituelen. Truus en ik hebben genoten en genieten nog steeds. We hebben al veel gezien.
    Ik wens je dus nu alvast een prettige vakantie. Geniet ervan samen en ik zie jullie wel als ik en jullie weer in Venray zijn.

Groetjes Wilma

• 22 Augustus 2006 - 02:27

Thijs:

Updatuhh!!

• 29 Augustus 2006 - 14:36

Maaike:

Ik sluit me aan bij miene mins Updaten die handel Tom!!!!